VR-serious game voor technisch onderwijs

Voor Sterk Techniek Onderwijs regio Amsterdam hebben we een VR-serious game ontwikkeld waarmee leerlingen op een interactieve manier leren hoe een PC in elkaar zit en functioneert. Met deze game ontdekken ze spelenderwijs dat een computer meer is dan een grijze doos. Door de combinatie van praktijkgerichte opdrachten en een uitdagende leeromgeving sluiten we perfect aan bij de belevingswereld van jongeren.

Het probleem

Scholen hebben steeds meer moeite om aan voldoende assemblage-PC’s te komen waarmee leerlingen praktijkervaring kunnen opdoen. Daarnaast kan werken met fysieke hardware in het begin spannend zijn, vooral als leerlingen bang zijn om onderdelen verkeerd te plaatsen of te beschadigen. Klassikale uitleg over computeronderdelen blijft vaak abstract en mist de interactie die nodig is om de stof echt te laten beklijven.

Onze oplossing

We ontwikkelden een VR-game waarin leerlingen stap voor stap leren hoe een
computer is opgebouwd. Ze beginnen met het demonteren van een virtuele PC, waarbij elk onderdeel wordt toegelicht. Vervolgens zetten ze de computer weer in elkaar en ontdekken ze dat veel componenten maar op één manier passen. Hierna volgen diverse scenario’s in een virtuele helpdesk, waarin ze niet alleen technische problemen oplossen, maar ook PC’s op maat moeten samenstellen op basis van klantspecificaties. Zo combineren we technische kennis met klantgerichte vaardigheden in een interactieve en toegankelijke leerervaring.

De resultaten

Door deze VR-oplossing krijgen leerlingen de kans om zonder fysieke oefencomputers te leren hoe een PC werkt. Dit verlaagt de kosten voor scholen en maakt het makkelijker om techniekonderwijs aan te bieden. Bovendien zorgt de speelse aanpak ervoor dat leerlingen meer betrokken zijn en de leerstof beter onthouden. Dankzij de ingebouwde moeilijkheidsgraden is de game geschikt voor zowel beginners als gevorderden, waardoor iedere leerling op zijn eigen niveau wordt uitgedaagd.

Highlights

  1. Hands-on leren zonder fysieke hardware – minder behoefte aan dure
    assemblage-PC’s.
  2. Combinatie van technische en klantgerichte vaardigheden – leerlingen bouwen PC’s én helpen klanten.
  3. Interactief en praktijkgericht – leren door te doen, met directe feedback
  4. Geschikt voor verschillende niveaus – beginners en gevorderden worden uitgedaagd.

Meer weten over hoe VR leren leuker en effectiever maakt of interesse in deze game?

Neem contact met ons op! We denken graag mee over hoe serious gaming kan bijdragen aan het onderwijs.

Portfolio

Gerelateerde projecten