Virtual Reality voor Zorg en Welzijn Werving
In een tijd waarin de zorg- en welzijnssector geconfronteerd wordt met een groeiend tekort aan gekwalificeerd personeel, stond Stichting ZWBT voor een uitdaging. Hoe kunnen we jongeren enthousiast maken voor een carrière in deze essentiële sector? Het traditionele voorlichtingsmateriaal bleek niet altijd voldoende om de complexiteit en urgentie van het werk in de zorg en welzijn over te brengen. Jongeren hadden behoefte aan een meer meeslepende ervaring om de realiteit van het werk te begrijpen en te voelen.
Voor Stichting ZWBT hebben we een innovatieve oplossing ontwikkeld: een spannende Virtual Reality (VR) ervaring die jongeren een levensecht inzicht geeft in het werk van zorgprofessionals. Met behulp van VR-technologie konden we jongeren laten ervaren hoe het is om in een meldkamer te werken, met spoed naar een noodsituatie te rijden in een ambulance, en zelfs de hectiek van een operatiekamer te beleven. Door middel van een meeslepende ervaring wilden we jongeren laten voelen hoe het is om in de schoenen van een zorgprofessional te staan, en zo hun interesse en begrip voor de sector te vergroten.
De VR-ervaring heeft een aanzienlijke impact gehad op jongeren die ermee in aanraking kwamen. Het bood een unieke kans om de uitdagingen en voldoening van het werk in de zorg en welzijn sector te ervaren, waardoor hun begrip en waardering voor deze sector toenam. Door jongeren op een interactieve manier te betrekken, hebben we de interesse in zorgberoepen weten te vergroten en potentiële toekomstige professionals geïnspireerd.
De VR-ervaring voor zorg- en welzijnswerving is een effectieve en krachtige tool om jongeren te betrekken en te inspireren. Door innovatieve technologie te combineren met een meeslepende ervaring, hebben we een brug geslagen tussen jongeren en de zorgsector. Deze case toont aan dat het gebruik van VR niet alleen een innovatieve benadering is voor werving, maar ook een effectieve manier om jongeren te betrekken en hun interesse in de zorg en welzijn te stimuleren.