Werkwijze

hoe maak je een succesvolle serious game

Onze manier

Bij het maken van een goede serious game of simulatie komt heel wat kijken. Bij VR-Innovations hebben we alles in huis om een serious game te maken. Van 3D modelleren tot programmeren. Wil je weten hoe wij dat doen? We leggen het je uit.

Uitlegvideo

Video afspelen

1. De klantbehoefte

Het ontwikkeltraject begint altijd met een klantvraag of een probleem. Om tot een zo goed mogelijke oplossing te komen gaan we eerst in gesprek met elkaar. Onder de geur van onze verse koffie gaan we brainstormen. Het komt zelfs wel eens voor dat we op locatie onderzoek doen!

2. MoSCoW-analyse

Na onze brainstormsessie gaan we verder op onderzoek uit. Dit doen we in de vorm van een MoSCoW-analyse. Hierin beschrijven wat de game wel en, ook heel belangrijk, niet moet bevatten. Ook wordt hier duidelijk gemaakt wat het definitieve doel van de game is en voor welk platform het gemaakt wordt. Je wordt als klant nauw in dit proces betrokken.

3. Schetsen concept

Voordat we beginnen met code schrijven gaat ons team eerst de game in 2D schetsen. Hiermee laten we in grote lijnen de game zien. Ook schrijven we de verhaallijn die we willen vertellen. Hierin vertellen we welke personages in de game zitten en welke spelmomenten je tegenkomt. Samen met jou maken we een definitief ontwerp. Daarna gaat ons team aan de slag.

4. Planning maken

Elke project vraagt weer om een iets andere aanpak. Onze projectmanager maakt met jou een planning en is tijdens het hele proces een aanspreekpunt. Bij VR-Innovations ontwikkelen we middels de Scrum methode in sprints. Sprints zijn fases waarin we een bepaald deel of functionaliteit van de game ontwikkelen.

5. Ontwikkeling

Tijdens het ontwikkelen krijgt de game echt vorm. Onze 3D-modelleurs gaan aan de slag met de art-stijl. De programmeurs geven de game leven door middel van gameplay. Ook animeren we de game-elementen en monteren we het geluid. Tijdens de ontwikkeling wordt constant rekening gehouden met de gebruikerservaring. We werken in Scrum fases. Het doel is om iedere sprint een werkend onderdeel van de game op te leveren. Het resultaat bespreken we aan het eind van de fase met jou.

6. Testen met gebruikers

We weten pas echt of een game het gewenste resultaat heeft als we het testen. Samen met de klant en een groep gebruikers gaan we de game testen. Wat vinden ze van de besturing en welk gevoel hebben ze bij de omgeving en verhaallijn. Ook test ons team de game constant op functionaliteiten.

7. Feedback verwerken

De feedback die de testers geven verzamelen we. Samen met jou gaan we bespreken welke punten we gaan aanpassen. Hierdoor krijg je als klant altijd de best mogelijke game. Daarnaast is dit een goed moment om je collega's enthousiast te maken over de game!

8. De game

Na het afronden van alle sprints is onze game helemaal compleet. We hebben alle sprints succesvol afgerond, de game uitvoerig getest en weer verbeterd. Tijd om trots te zijn op onze samenwerking!

9. Oplevering

Het leukste komt nu, de game daadwerkelijk gaan gebruiken. We kunnen je helpen met het uitrollen van de game in je bedrijf of via een online platform. Ook kunnen we het personeel trainen in het gebruik van VR & AR. We vinden het ook belangrijk dat je game goed blijft draaien. We maken afspraken over onderhoud en het ontwikkelen van nieuwe levels. Zo kun je de game optimaal benutten.

Begin jouw eigen serious gaming succes met ons!